{"status":"ok","message-type":"work","message-version":"1.0.0","message":{"indexed":{"date-parts":[[2026,7,10]],"date-time":"2026-07-10T13:05:58Z","timestamp":1783688758524,"version":"3.55.0"},"reference-count":0,"publisher":"Komitet Redakcyjno - Wydawniczy Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego","issue":"6","license":[{"start":{"date-parts":[[2023,12,31]],"date-time":"2023-12-31T00:00:00Z","timestamp":1703980800000},"content-version":"vor","delay-in-days":0,"URL":"https:\/\/creativecommons.org\/licenses\/by\/4.0\/"},{"start":{"date-parts":[[2023,12,31]],"date-time":"2023-12-31T00:00:00Z","timestamp":1703980800000},"content-version":"am","delay-in-days":0,"URL":"https:\/\/creativecommons.org\/licenses\/by\/4.0\/"},{"start":{"date-parts":[[2023,12,31]],"date-time":"2023-12-31T00:00:00Z","timestamp":1703980800000},"content-version":"tdm","delay-in-days":0,"URL":"https:\/\/creativecommons.org\/licenses\/by\/4.0\/"}],"content-domain":{"domain":[],"crossmark-restriction":false},"short-container-title":["Psychiatr Pol"],"published-print":{"date-parts":[[2023,12,31]]},"abstract":"<jats:p>Celem pracy jest przedstawienie przypadku nietypowego zatrucia w\u0119glanem litu u 57-letniej kobiety z chorob\u0105 afektywn\u0105 dwubiegunow\u0105 leczonej w\u0119glanem litu przez oko\u0142o 30 lat. Chora zosta\u0142a przyj\u0119ta do szpitala z powodu znacznego pobudzenia. W wywiadzie uzyskanym od rodziny uwag\u0119 zwraca\u0142a znaczna utrata masy cia\u0142a w ci\u0105gu ostatniego roku. W szpitalu pacjentce podano haloperidol i klonazepam. Badania laboratoryjne ujawni\u0142y bardzo wysokie st\u0119\u017cenie litu \u2013 3.79 mmol\/l [N: 0,6-1,2 mmol\/l] oraz podwy\u017cszone st\u0119\u017cenie kreatyniny (3.6 mg\/dl) i mocznika (110 mg\/dl) w surowicy krwi. Pacjentka zosta\u0142a przekazana do oddzia\u0142u toksykologicznego, gdzie wykonano hemodializ\u0119 z przyczyn toksykologicznych i wdro\u017cono intensywne leczenie. Mimo szybkiego obni\u017cenia st\u0119\u017cenie litu stan chorej stopniowo ulega\u0142 pogorszeniu. Chora zmar\u0142a w pi\u0105tym dniu hospitalizacji. Badania po\u015bmiertne ujawni\u0142y zmiany wielotorbielowate nerek. Opracowuj\u0105c opini\u0119 s\u0105dowo-lekarsk\u0105 dotycz\u0105c\u0105 prawid\u0142owo\u015bci post\u0119powania medycznego przyj\u0119to, i\u017c przyczyn\u0105 zgonu by\u0142o zatrucie litem w przebiegu zaawansowanej przewlek\u0142ej choroby nerek na pod\u0142o\u017cu ich torbielowato\u015bci, stanowi\u0105cej prawdopodobnie powik\u0142anie wieloletniego stosowania preparat\u00f3w litu. Analiza dokumentacji lekarskiej ujawni\u0142a, \u017ce chora odmawia\u0142a od 18 lat zalecanego przez psychiatr\u0119 monitorowania st\u0119\u017cenia litu. Przypadek ten pokazuje, \u017ce zar\u00f3wno psychiatrzy jak i toksykolodzy powinni mie\u0107 \u015bwiadomo\u015b\u0107 mo\u017cliwego zatrucia w\u0119glanem litu zwi\u0105zanego z pogorszeniem czynno\u015bci wydalniczej nerek. Dlatego ocena funkcji nerek powinna by\u0107 nieod\u0142\u0105cznym elementem monitorowania terapii litem.<\/jats:p>","DOI":"10.12740\/pp\/onlinefirst\/152050","type":"journal-article","created":{"date-parts":[[2022,11,3]],"date-time":"2022-11-03T18:09:13Z","timestamp":1667498953000},"page":"1127-1133","source":"Crossref","is-referenced-by-count":2,"title":["A rare case of fatal poisoning during long-term therapy with lithium carbonate - chronic poisoning, suicide or psychiatric malpractice?"],"prefix":"10.12740","volume":"57","author":[{"ORCID":"https:\/\/orcid.org\/0000-0002-1445-3807","authenticated-orcid":false,"given":"Rafa\u0142","family":"Skowronek","sequence":"first","affiliation":[],"role":[{"vocabulary":"crossref","role":"author"}]},{"given":"Anna","family":"Skowronek","sequence":"additional","affiliation":[],"role":[{"vocabulary":"crossref","role":"author"}]},{"ORCID":"https:\/\/orcid.org\/0000-0003-1271-8418","authenticated-orcid":false,"given":"Sylwia","family":"Tarka","sequence":"additional","affiliation":[],"role":[{"vocabulary":"crossref","role":"author"}]},{"ORCID":"https:\/\/orcid.org\/0000-0003-1618-3596","authenticated-orcid":false,"given":"Zofia I.","family":"Niemir","sequence":"additional","affiliation":[],"role":[{"vocabulary":"crossref","role":"author"}]},{"ORCID":"https:\/\/orcid.org\/0000-0002-6367-7794","authenticated-orcid":false,"given":"Jerzy","family":"Chudek","sequence":"additional","affiliation":[],"role":[{"vocabulary":"crossref","role":"author"}]},{"ORCID":"https:\/\/orcid.org\/0000-0002-1665-7344","authenticated-orcid":false,"given":"Marek","family":"Krzystanek","sequence":"additional","affiliation":[],"role":[{"vocabulary":"crossref","role":"author"}]}],"member":"5036","published-online":{"date-parts":[[2023,12,31]]},"container-title":["Psychiatria Polska"],"original-title":["Rzadki przypadek \u015bmiertelnego zatrucia w trakcie d\u0142ugotrwa\u0142ej terapii w\u0119glanem litu \u2013 samob\u00f3jstwo, przewlek\u0142e zatrucie czy b\u0142\u0105d medyczny psychiatry?"],"link":[{"URL":"https:\/\/www.psychiatriapolska.pl\/pdf-152050-86099","content-type":"application\/pdf","content-version":"vor","intended-application":"text-mining"},{"URL":"https:\/\/www.psychiatriapolska.pl\/pdf-152050-86099","content-type":"unspecified","content-version":"vor","intended-application":"similarity-checking"}],"deposited":{"date-parts":[[2024,2,17]],"date-time":"2024-02-17T10:34:42Z","timestamp":1708166082000},"score":1,"resource":{"primary":{"URL":"https:\/\/www.psychiatriapolska.pl\/A-rare-case-of-fatal-poisoning-during-long-term-therapy-with-lithium-carbonate-chronic,152050,0,2.html"}},"subtitle":[],"short-title":[],"issued":{"date-parts":[[2023,12,31]]},"references-count":0,"journal-issue":{"issue":"6","published-print":{"date-parts":[[2023]]}},"alternative-id":["152050"],"URL":"https:\/\/doi.org\/10.12740\/pp\/onlinefirst\/152050","relation":{},"ISSN":["0033-2674","2391-5854"],"issn-type":[{"value":"0033-2674","type":"print"},{"value":"2391-5854","type":"electronic"}],"subject":[],"published":{"date-parts":[[2023,12,31]]}}}